Jabłko dla wszystkich…

Technika JABŁKO (ang. APPLE) – narzędzie, która pomaga poradzić sobie z lękami i troskami związanymi z trudnymi sytuacjami.

Acknowledge – zaakceptuj to, czego doświadczasz: zauważ i zaakceptuj niepewność, jaka pojawia się w twej głowie niezależnie od formy. Może być to przychodząca myśl, ścisk w żołądku bądź niepokój, lęk, spięcie całego ciała.

Pause – zatrzymaj się: reaguj inaczej niż zwykle lub odrocz reakcję. Weź głęboki oddech i na nim się skoncentruj, poczuj jak powietrze wypełnia płuca, następnie powoli wydychaj powietrze. Powtarzaj przy tym: robię wdech, odżywiam ciało, podczas wydechu: jestem tu i teraz,

Pull back – cofnij się: Co jest na tu i teraz potrzebne? Czy ma być to zamartwianie się? Po co to ? Czy potrzeba absolutnej pewności jest w czymś pomocna oraz konieczna? To czego doświadczasz, to myśli i/lub uczucia oraz odczucia z ciała. Czy wierzysz we wszystko, co pojawia się w twej głowie? Czy wszystkie myśli, które pojawiają się są twierdzeniami absolutnymi lub faktami?

Let go – odpuść: myśl i/lub uczucia. To przejdzie, to mija – tak jak każda najdłuższa żmija. Czy możesz odczucia te, myśli pominąć – nie reagować? Wyobraź sobie, jak trudne, nieprzyjemne myśli i/lub uczucia odpływają w dal. Zobacz, jak oddalają się od ciebie umieszczone w pękatej mydlanej bańce lub chmurze pędzonej wiatrem w kierunku horyzontu.

Explore – eksploruj: żyj, doświadczaj chwili obecnej. Zauważ, że teraz, tu i w tym momencie dzieje się wszystko. Skoncentruj się, zwróć uwagę na swój oddech i odczucia z nim związane. Rozejrzyj się po swoim otoczeniu. Zwróć uwagę na to, co widzisz, co słyszysz, czego możesz dotknąć, co możesz powąchać. Tak, teraz, w tej chwili! Następnie skoncentruj się na czymś innym – na tym, co musisz zrobić, na tym, co robiłeś, zanim dopadł cię gorszy nastrój, zauważyłeś zmartwienie. Pamiętaj! Zrób coś innego natychmiast, z maksymalną uważnością oraz koncentracją na tym, co i jak robisz. Uchwyć każdy swój ruch, czynność oraz to, co z nimi jest związane.

Opracowano na podstawie propozycji AnxietyUK,
https://www.bbc.com/news/health-51873799

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *